Snabba cash III – lite lånat, lite stulet

Har sett den avslutande delen i Snabba Cash-trilogin, ”Livet Deluxe”, efter Jens Lapidus bok. En helt okej gangsterfilm, ”bra för att vara svensk”, men var det verkligen en ny svensk film jag såg? Här fanns så många lån från äldre (och bättre) filmer att jag efter ett tag mest satt och räknade referenser.

Regissören Jens Jonsson har sagt i intervjuer att han kollat på amerikansk 70-talsfilm som inspiration. Det är inget jag betvivlar, särskilt Coppolas”Gudfadern” verkar vara en favorit för både Jonsson och Lapidus.  Ett av huvudspåren i ”Livet Deluxe” handlar om relationen mellan gangsterkungen och dennes dotter Natalie. Hon är till en början oskyldig har inga planer på att bli en del av den kriminella världen. Men likt Don Corleones präktige son Michael i Coppolas film dras hon obönhörligt in i den och slutar som boss över hela familjen.

Liksom Michael hårdnar Natalie till sättet och lyckas gripa makten efter faderns död genom att utplåna sina fiender. Scenen där hon likviderar sin konkurrent i slutet – genom att smuggla med sig ett vapen till ett fredligt möte – liknar för övrigt scenen i ”Gudfadern” där Michael lyckas döda två fiender på en restaurang tack vare att en gömd pistol väntar på honom på toaletten.

the-godfather_al_skjuter

Michael (Al Pacino) likviderar ett par fiender i ”Gudfadern”.

I början av filmen är Natalie universitetsstuderande vilket påminner om en annan välkänd gangsterdotter, nämligen Tonys dotter i ”Sopranos”.  Strippklubbsscenerna ekar också av denna tv-serie.

Sedan har vi temat med polisinfiltratören Martin som nästlar sig in hos gangsterbossen och vinner dennes förtroende. Samma upplägg kunde man se i 90-talsfilmen ”Donnie Brasco”, där Johnny Depp tog sig in i familjen hos den intet ont anande Al Pacino. I båda fallen börjar gangstern se sin adept nästan som sin egen son.

Snabba_Cash_-_Livet_Deluxe

Natalie (Malin Buska) och polisinfiltratören Martin Hägerström (Martin Wallström!)

Fram tills slutscenernas avgörande händelser vacklar Natalie fram och tillbaka, men väljer till sist brottets bana efter att ha blivit sviken/drabbad av död en gång för mycket, vilket har en parallell i Clint Eastwoods ”Mystic river” där Sean Penns gangster till sist väljer den onda sidan.

Jorges story – gangstern som gör ”en sista stöt” –  är ett inslag som var gammalt redan på James Cagneys tid. Återfinns även i ett antal andra moderna filmer som ”Drive” och ”The Town” .

snabba-cash-3-jorge

”STULET” skulle det ha stått på affischen men det blev felstavat.

 ”Snabba Cash III” är hyfsat engagerande trots alla lån och skådespelarna är överlag bra, särskilt Matias Varela i rollen som Jorge,  Jorges sorti är riktigt fånigt dock. I en uppgörelse mot slutet tycks han omkomma i en exploderande bil men lyckas klara sig helskinnad tack vare en list – vilket dock inte avslöjas förrän precis i slutscenen. Lamt! Dessutom återförenas med han med sin flickvän på ett märkligt och sockersött sätt, nyss var han kallhamrad bankrånare med mottot ”skjut för att döda”, men nu pussas vi i motljus på sandstrand och lever lyckliga i alla våra dagar…

Nästa svenska gangstersatsning är nya filmer om Jönssonligan – vi ses i biosalongen då!

2 kommentarer

  1. Bra iakttagelser, hade faktiskt inte tänkt på den supertydliga Gudfadern-referensen tidigare. Notera dock att man inte får se Jorge dö i explosionen. Tumregeln är ju att om man inte tydligt ser en hjälte dö så lever hen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s